بهره برداري از خانه تاريخي هوشمند ميبد

یزدفردا "خانه هوشمند ميبد با كاربري نمايندگي ميراث‌فرهنگي،صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان ميبد به بهره‌برداري رسيد.

 "وحيد دهقاني" با بيان اين مطلب گفت: خانه هوشمند متعلق به دوره پهلوي اول و در محله مهرجرد ميبد واقع است.

مسئول نمايندگي ميراث‌فرهنگي،صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان ميبد افزود: از جمله اقدامات مرمتي اين خانه مي‌توان به ديوار چيني حياط، اجراي کاهگل و سيم گل نماهاي دروني و بيروني و اجراي آجرفرش حياط اشاره کرد.

"دهقاني" اجراي کامل تأسيسات داخلي، بدنه سازي داخلي شامل سفيد کاري، سراميک کف و اجراي آجر فرش پشت بام را از ديگر اقدامات مرمتي برشمرد و گفت: اين خانه با مصالح آجر به سبک سنتي اجرا شده است.

وي خانه هوشمند را داراي دو جبهه غربي و شمالي توصيف کرد که در نماي جنوبي آن پنج اتاق، يک زيرزمين با چهار اتاق و در جبهه غربي نيز دو اتاق ساخته شده است.

"دهقاني" خانه هوشمند را داراي نماهاي بسيار زيبا شامل قوس‌هايي با نقش‌هاي قديمي و آجرچيني خاص معرفي کرد و بيان داشت: فضاهاي ساخته شده با سنگريزه در نماهاي بنا زيبائي خاصي به آن بخشيده است.

به گفته اين مقام مسوول، تغيير کاربري خانه هوشمند به اداره و کارگاه‌هاي آموزش صنايع‌دستي شهرستان ميبد پيش بيني شده است.

"دهقاني" با اشاره به کاربري پيشين اين بنا به عنوان مدرسه فارابي، يادآور شد: با فرا رسيدن ايام ا... دهه فجر اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان ميبد در اين محل مستقر شد.

گفتني است: عمليات مرمت خانه هوشمند كه واقع در محله مهرجرد، خيابان طالقاني، کوچه حسيني شهرستان ميبد، صد ميليون تومان هزينه دربر داشته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا